Monday, June 13, 2022

ISU MASALAH JENAYAH JALANAN DI PUSAT BANDARAYA KUALA LUMPUR, MALAYSIA.

PENGENALAN

 

Ragut mencuri, rompakan tanpa senjata dan rompakan rakan tanpa senjata adalah tiga bentuk utama tingkah laku jenayah yang dilindungi di bawah jenayah jalanan. Beberapa kejadian jenayah jalanan mengakibatkan kematian atau kecederaan serius mangsa. Jenayah jalanan menjadi kebimbangan yang semakin meningkat di Malaysia, khususnya di empat negeri yang mempunyai bilangan kes terbanyak, iaitu Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, dan Johor, sehingga Kementerian Dalam Negeri menumpukan usaha memerangi jenayah jalanan. Ini kerana jenayah di jalanan menyebabkan trauma yang besar serta kesan keganasan yang berpanjangan kepada mangsa, keluarga mangsa dan masyarakat.

Tambahan pula, terdapat kaitan antara jenayah jalanan dengan tingkah laku jenayah. Laporan ini menganalisis masalah jenayah jalanan di Pusat Bandaraya Kuala Lumpur dan cadangan menurunkan Indeks Jenayah Jalanan menggunakan dua kaedah: pemantauan keselamatan bandar dan pencegahan jenayah jalanan secara umum berdasarkan kerelevanan kawasan laporan. Kesimpulannya, dapatan laporan ini seharusnya dapat membantu bukan sahaja pihak polis dalam meningkatkan aktiviti pengawasan jenayah yang berkesan secara berkala, tetapi juga perancang bandar dalam mereka bentuk bandar yang lebih selamat dengan menstrukturkan guna tanah Kuala Lumpur yang mengambil kira faktor risiko dan potensi jenayah secara menyeluruh, supaya Kuala Mud menjadi bandar bebas jenayah.

 

RINGKASAN KES

 

Dijangkakan menjelang 2020, kira-kira 75 peratus [20.1 juta] penduduk Semenanjung Malaysia akan tinggal di kawasan metropolitan di Malaysia (JPBD, 2006). Kuasa penggerak dan nadi ekonomi berkonsepkan teknologi ialah pusat bandar. Kesan pembandaran negara tidak terkecuali daripada kesukaran aktiviti globalisasi, antaranya adalah bahaya besar kepada kesejahteraan dan keselamatannya kerana bandar itu tidak lagi mempunyai sifat [kondusif] yang menyenangkan untuk menawarkan perlindungan kepada kesejahteraan manusia ( Zainuddin Muhammad, 2017). Kemajuan urbanisasi telah mengakibatkan pelbagai kesukaran di kawasan bandar, termasuk peningkatan kebimbangan keselamatan yang membahayakan kualiti hidup masyarakat metropolitan (UN-Habitat, 2019). Menurut Healey (1995), bandar itu tiba-tiba menjadi berbahaya.

Manakala kajian lain menyebut keadaan tidak selamat di bandar banyak dipengaruhi oleh proses globalisasi yang mengakibatkan berlakunya ketidakseimbangan sosial dan ruang sebagai punca wujudnya "kawasan mati" di bandar sekaligus telah telah meningkatkan perasaan tidak selamat dalam masyarakat (Oncu & Weyland, 1997 dan Yuen, 2004). Cummins (2017) menggariskan bahawa salah satu cara untuk mencapai kualiti hidup adalah keselamatan. Teori hierarki memerlukan saksi kepada kaitan komponen keselamatan ini. Menurut Maslow (1968), ia merupakan metrik kedua paling ketara selepas psikologi keperluan dalam mencapai kualiti hidup yang memuaskan.

Ia amat penting untuk memberi tumpuan kepada jenayah jalanan kerana jalan-jalan jenayah adalah perkara biasa di daerah pusat bandar yang mapan yang aktif dengan aktiviti komersial. Jenayah jenayah bersifat traumatik, dan ia mempunyai kesan yang besar terhadap perasaan keselamatan orang ramai dan implikasi gaya hidup mereka. Ketakutan terhadap jenayah boleh menghalang individu daripada melawat kawasan metropolitan tertentu, dan terdapat keadaan lain yang mungkin membuatkan orang ramai takut untuk meninggalkan rumah mereka pada sebelah petang. Di Malaysia, jenayah jalanan merangkumi tiga kategori jenayah indeks: ragut, rompakan tanpa senjata dan rompakan dengan rakan sekerja yang tidak mempunyai senjata api. Setiap tahun, sehingga 35,000 jenayah jalanan dilaporkan, menyumbang kurang daripada 17 peratus daripada semua jenayah indeks yang didaftarkan. Di Malaysia, jenayah jalanan, terutamanya ragut, semakin meningkat. Ini telah mendapat liputan meluas di media arus perdana dan juga oleh penulis blog, disebabkan kebanyakannya akibat trauma yang dialami oleh mangsa dan keluarga mereka.


PUNCA BERLAKUNYA JENAYAH

 

Majoriti penggunaan tanah bandar adalah komersial. Jalan-jalan di pusat bandar dengan aktiviti minimum pada waktu malam lebih digeruni dan dielakkan. Sebuah bandar menderita akibat kesusahan ini. Jalan-jalan di kawasan komersial, pusat kejiranan dan pusat beli-belah runcit memerlukan penjagaan khas agar pelanggan berasa selamat. Hubungan antara proses Jenayah dan pembandaran Enam faktor jenayah telah ditemui di wilayah Tengah. Reka Bentuk Reka Letak, Laluan Akses & Kebolehcapaian, Pencahayaan, dsb. di Bandaraya Kuala Lumpur Ciri untuk keselamatan, pemantauan serta pengurusan dan penyelenggaraan. Enam pembolehubah jenayah ini merupakan punca kepada jenayah jalanan serta kepincangan sistemik di bandaraya Kuala Lumpur secara keseluruhannya. Mengikut dapatan analisis sintaks ruang, reka bentuk ciri bentuk susun atur dan faktor akses & kebolehcapaian laluan di Pusat Bandaraya Kuala Lumpur adalah kurang dari segi keterkaitan dan integrasi.


Apabila peta Paksi dianalisis, ia menghasilkan garis berwarna antara panas [merah] hingga sejuk [biru]. Tahap integrasi ditunjukkan oleh garis berwarna berdasarkan potensi mobilitinya Walaupun ia hanyalah analisis, ia dipanggil "analisis integrasi." spatial, tetapi ia telah ditunjukkan untuk meramalkan corak pergerakan pejalan kaki kenderaan.

 

Warna merah dalam peta paksi menunjukkan bahawa garisan lebih 'bersepadu' dalam rangkaian tempatan dan mempunyai potensi pergerakan yang lebih besar dalam rangkaian, manakala warna biru menunjukkan bahawa kawasan itu lebih 'terpencil' dan mempunyai potensi pergerakan yang kurang dalam rangkaian. sistem bandar. Peringkat penyepaduan global [diwakili oleh jejari n] mengukur kerumitan setiap baris berkenaan dengan keseluruhan sistem, manakala tahap penyepaduan tempatan [diwakili oleh jejari 3] mengukur kerumitan barisan naik tiga langkah dari garisan (Hillier 1984).

 

            Data sintaks ruang daripada analisis Axial ditunjukkan dalam jadual di bawah. Lokasi yang digambarkan pada peta sebagai Jalan Tun Perak mempunyai nilai keterkaitan, integrasi global dan tempatan yang tertinggi. Walaupun Jalan Tun Perak mempunyai nilai integrasi yang paling besar, laluan lain memerlukan penjagaan dan pengawasan yang menyeluruh memandangkan dapatan analisis ruang menunjukkan tempat-tempat ini mempunyai potensi besar untuk jenayah. Sintaksnya adalah sama dengan statistik jenayah jalanan sistem PDRM dan SPBS.

 


 

Hasil daripada analisis ini, kesimpulannya ialah semakin panjang laluan atau ruang yang dilalui, semakin banyak keterkaitan dan integrasi yang saling berkait antara satu sama lain untuk sistem metropolitan yang lengkap, seperti wilayah kajian ini. Tambahan pula, kawasan kejiranan mempunyai nilai jenayah jalanan yang tinggi, jadi jadilah tempat tumpuan jenayah kerana ruang kawasan perniagaan mempunyai nilai ketersambungan dan integrasi yang kukuh. Menurut pernyataan Hillier (1984), corak pergerakan dipengaruhi oleh konfigurasi ruang dengan grid bandar yang terdiri daripada kelompok garisan yang mampu menghasilkan pergerakan bebas kerana sifat konfigurasi ruang grid mempunyai aliran pergerakan dan penarik yang saling berkaitan. antara satu sama lain.

                       

KESAN JENAYAH JALANAN

 

Di Malaysia, jenayah jalanan, terutamanya ragut, semakin meningkat. Ini telah mendapat liputan meluas di media arus perdana dan juga oleh penulis blog, disebabkan kebanyakannya akibat trauma yang dialami oleh mangsa dan keluarga mereka. Menurut sumber kajian, Mengurangkan Jenayah [Laporan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan], penyelidikan dan analisis telah menunjukkan fakta penting berikut mengenai jenayah jalanan:

 

i.              Kuala Lumpur, Johor, Selangor dan Pulau Pinang menyumbang lebih daripada 70% daripada semua kejadian jenayah jalanan. Suatu ketika dahulu, empat negeri ini didapati mempunyai jumlah kes jenayah yang paling tinggi.

 

ii.             Ragut menyumbang kira-kira 30% daripada semua kesalahan jalanan.

 

iii.            Dadah memainkan peranan penting, kerana hampir separuh daripada individu yang

 

dipenjarakan kerana mencuri ragut adalah penagih dadah berat.

 

iv.           Penunggang motosikal melakukan 83 peratus kes ragut.

 

v.             Rakyat Malaysia membentuk lebih 87 peratus individu yang dipenjarakan kerana mencuri ragut, manakala warga asing berjumlah kurang daripada 13 peratus.

 

vi.           Wanita menjadikan kira-kira 87 peratus daripada mangsa.

 

 

Buat masa ini, Kementerian Dalam Negeri [KDN] akan menumpukan usaha membanteras jenayah jalanan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa jenayah jalanan menyebabkan jumlah trauma yang tinggi serta keadaan keganasan yang berterusan dalam mangsa, keluarga mangsa dan masyarakat. Parti Kementerian Dalam Negeri mengambil pelbagai taktik untuk memerangi keganasan jalanan. Antara teknik yang diusahakan ialah mengenal pasti kawasan panas atau kawasan panas yang kerap berlaku jenayah jalanan di seluruh negara, khususnya di empat negeri yang mempunyai bilangan kejadian terbanyak iaitu Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang dan Johor. Setakat ini, 50 kawasan panas di negara yang terdedah kepada keganasan jalanan telah dikenal pasti.

 

CADANGAN PENYELESAIAN

 

Enam komponen pencegahan jenayah telah dikenal pasti bagi kawasan Pusat Bandaraya Kuala Lumpur ini serta mengikut enam faktor jenayah bagi mengurangkan indeks jenayah jalanan iaitu Pengawasan semula jadi, Keselamatan, Ruang awam & persendirian, Aktiviti sokongan, Memperkasa kawasan sasaran & penyelenggaraan, dan Pengurusan, penyertaan komuniti & kesedaran awam, berdasarkan hubungan teori perancangan bandar selamat dengan faktor jenayah bandar. Pemantauan semula jadi disebut dalam dua teori perancangan bandar utama: Eyes on the Street (Jacob, 1961) dan Pencegahan Jenayah Melalui Reka Bentuk Alam Sekitar (Jacob, 1961). (Jeffery, 1977). Keupayaan persekitaran untuk menjana peluang pemerhatian yang jelas dan luas dari pelbagai sudut, sama ada dari luar atau dalam struktur, oleh penduduk atau pengawal keselamatan melalui reka bentuk dan kedudukan tingkap bangunan dirujuk sebagai penyeliaan semula jadi.

 

            Adalah penting untuk ruang jalan sentiasa dilalui oleh orang ramai untuk meningkatkan bilangan pemerhati jalanan dan menggalakkan pengguna bangunan untuk memerhatikan arah jalan. Tidak akan ada minat jika ruang di jalan raya tidak digunakan oleh orang ramai, dan kebanyakan orang awam atau pengguna bangunan akan terhibur jika mereka duduk dan memerhatikan gelagat pengguna jalanan sambil turut disediakan dengan pelbagai aktiviti jalanan di tepi jalan. penghibur. Pilihan pemantauan sedemikian boleh membantu mengurus dan memastikan keselamatan operasi. Tambahan pula, pemantauan boleh meminimumkan perasaan gerun dan kebimbangan penduduk atau rakyat dalam persekitaran metropolitan.

 

            Menurut Persekitaran Bebas Halangan (Sutton, 2019), persekitaran yang dihasilkan haruslah selamat untuk pengguna. Insiden kes jenayah berkembang secara terkunci dengan kadar pertumbuhan penduduk dan pengembangan ekonomi, mewujudkan keselamatan sebagai asas dalam reka bentuk persekitaran bandar semasa (Sophie, 2017). Demi ruang, istilah awam dan persendirian ditakrifkan dalam Defensible Space (Newman, 1972), yang menekankan bahawa semua lokasi, sama ada milik orang atau tempat awam, harus dilabel secara eksplisit sebagai separa awam, separa persendirian, atau persendirian. Menurut Sutton (2019), alam sekitar adalah bebas halangan. Menentukan ruang kosong boleh membantu mengenal pasti siapa yang berhak menggunakan tempat itu, serta memberikan keyakinan masyarakat untuk bertindak ke atas orang luar atau penceroboh aktiviti dan aktiviti yang mencurigakan di sekitar mereka.


RUJUKAN

 

1.      Sims BA (1997) Crime, punishment and the American ream: Toward a Marxist

          integration. Journal Research in Crime and Delinquency 34, 5-24.

2.      Sophie Body-Grendrot (2017) The Social Control of Cities? A Comparative Perspective.

          Blackwell Publishing, United Kingdom.

3.      Sutton M (2019) Implementing Crime Prevention Schemes. In: A Multi-Agency Setting:

          Aspects of Process in the Safe Cities Programmer. Croydon, London.

4.      United Nations (2019) Indicators of Sustainable Development Framework and

          Methodologies. United Nations Commission on Sustainable Development, New

          York.

5.      Van Dijk, Van Soomeren et al. (2017) Crime prevention solution for Europe: Designing

          out crime. DSP research and consultancy, Netherlands.

6.      Yuen B (2004) Safety and dwelling in Singapore. Cities 21 (1), 19-28.

7.      Zainudin Muhammad (2017) Ke arah perancangan dan pembangunan persekitaran

          yang selamat. Kertas Pembentangan di Seminar Kebangsaan Perancangan

          Bandar dan Wilayah / UTM (Alam Bina) Skudai Johor, pada 28-29 Febuari.


NAMA: MUHAMMAD HASIF BIN MOHAMMAD ZAKI

NO. MATRIK: D20182085916

KUMPULAN: A


No comments:

Post a Comment

Task individu

Nama : Rahmi No matriks : D20212101343 Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Maaf dr saya terlambat nak hantar tugas ni karena awa...