Wednesday, June 15, 2022

ISU LAMBAKAN WARGA ASING DI MUAR, JOHOR

 1.0 PENGENALAN

 


  

 

Malaysia   merupakan   sebuah   negara   yang   sedang   menuju   ke   arah   negara berpendapatan   tinggi   menjelang  tahun 2050.  Pertumbuhan   ekonomi didorong  oleh   faktor perkembangan ekonomi negara yang merupakan hasil daripada dasar politik, ekonomi dan sosial yang baik. Hal   ini   didorong  oleh   penjanaan   ekonomi   dalam   negara  khususnya  dalam   sektor perindustrian. Kemasukkan buruh asing ke dalam negara turut menyumbang kepada penjanaan ekonomi  dalam  bidang  perindustrian. Secara umum buruh asing penting dalam membangun ekonomi dan mempercepat pertumbuhan negara terutama sumbangan daripada buruh mahir dan separuh mahir. Dari satu sudut juga, majikan dapat menjimatkan kos dan masa mencari pekerja terutama bidang pekerjaan berstatus kolar biru. Malaysia menjadi negara limpahan buruh dan pendatang asing dari negara jiran iaitu Indonesia, Thailand, dan Filipina, serta negara lain sejauh Nepal, Bangladesh, Myanmar, India, dan Pakistan. Namun hak rakyat tempatan terjejas kerana pihak majikan lebih gemar  mengupah pendatang asing yang jauh  lebih murah.

 

 

2.0 ISU DAN MASALAH KEDATANGAN BURUH ASING 

 

Kemasukan  buruh  asing ke dalam  negara  turut  mengundang  implikasi  yang negatif seperti berlakunya masalah jenayah. Mereka terlibat dalam aktiviti jenayah seperti merompak, membunuh,   meragut,   pecah   rumah,   penyeludupan, dan pengedaran dadah. Laporan menunjukkan terdapat sebanyak 9,496 atau 11.2  peratus kes  jenayah melibatkan  warga asing  dicatatkan antara  Januari hingga Ogos  2014 (Sofian, 2014). Pendatang asing akan memberi kesan jangka panjang terhadap pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia. Kementerian Dalam Negeri pernah mengumumkan bahawa seramai 14 809  daripada  37 446  banduan  di Malaysia merupakan pendatang asing yang kebanyakannya terdiri daripada PATI. Jumlah ini dikatakan telah melebihi 28 peratus daripada kapasiti yang dapat ditanggung oleh penjara di Malaysia (Wan Marzuki, 2008). Selain itu, terdapat juga pendatang asing yang tidak mendapat kerja apabila datang ke sini. Apabila mereka menganggur, mereka tidak akan dapat memenuhi tuntutan  dan kehendak  diri  seperti  makan, minum,  pakaian,  tempat tinggal dan  kenderaan. Maka, mereka  mula berjinak-jinak  dengan jenayah seperti merompak, membunuh, memeras ugut, menyeludup dan lain - lain lagi.

Selain itu, kemasukan buruh asing juga mengancam negara dari aspek sosial negara terutamanya aspek kesihatan. Terdapat dalam kalangan buruh asing yang bekerja di Malaysia yang tidak melalui pemeriksaan kesihatan yang ditetapkan. Hal ini telah menyebabkan penularan penyakit berjangkit. Kebanyakan buruh asing yang datang bekerja di Malaysia adalah berasal daripada negara mundur yang mempunyai tahap kesihatan yang rendah. Kerajaan telah mengeluarkan peraturan supaya setiap pekerja asing yang ingin bekerja perlu melalui dua proses pemeriksaan kesihatan, iaitu yang dilaksanakan di negara asal dan juga di Malaysia (New Straits Times, 30 Julai   1992).   Berdasarkan  analisis   dan  pemerhatian  Agensi   Dadah  Kebangsaan   (AADK), kebanyakan  kes  HIV dalam kalangan  pekerja asing di  sektor  perladangan disebabkan  oleh penyalahgunaan   dadah   dan   bukannya   aktiviti   seksual   (Utusan   Malaysia,   2   Mei   2008). Sebahagian buruh asing yang ditahan mempunyai permit kerja yang sah tetapi akhirnya terlibat dengan aktiviti tidak sihat. Oleh itu, kerajaan telah memberikan amaran bahawa pelibatan buruh asing dalam aktiviti pelacuran akan meningkatkan kadar penghidap HIV di Malaysia (Utusan Malaysia, 2 Februari 2002).

Kemasukan buruh asing juga telah menyebabkan masalah kewarganegaraan berlaku. Hal ini disebabkan   oleh   terdapat   segelintir   buruh   asing   yang   berjaya   memperoleh   dokumen pengenalan diri daripada sindiket haram. Mereka hanya perlu membuat pembayaran kepada individu –  individu sindiket haram  bagi membolehkan mereka mendapatkan  pengenalan diri palsu. Apa yang lebih membimbangkan, ada juga dalam kalangan buruh asing ini yang berjaya memperolehi kad pengenalan biru yang dikhaskan kepada warganegara Malaysia sahaja (AHM Zehadul  et al.,  1999:77). Pada tahun  2008,   kerajaan  telah  berjaya  menumpaskan  cubaan seorang  buruh asing  di  Sabah yang telah menggunakan  kad  pengenalan  diri palsu  untuk memohon  menjadi   anggota   tentera.   Keadaan   ini  dilihat   sangat   membimbangkan   kerana melibatkan kedaulatan Malaysia dan mengancam keselamatan negara (Berita Harian, 14 Mei 2008).

Akhir sekali, kedatangan  buruh asing meningkat  setiap hari  dalam  memenuhi  sektor  pekerjaan di Malaysia menyebabkan wujudnya kebimbangan dalam kalangan rakyat dalam negara Malaysia. Terdapat  banyak kesan  serta implikasi  kedatangan  mereka  ke  dalam  negara  sehinggakan memaksa   semua   pihak   bersama   –   sama   berganding   bahu   dalam   mengurangkan   dan mengatasi masalah ini.

 

3.0 FAKTOR-FAKTOR LAMBAKAN BURUH ASING

 

Salah satu faktor-faktor kemasukan pendatang asing tanpa izin ke Malaysia ialah permintaan buruh tidak mahir yang tinggi merupakan faktor tarikan kemasukan buruh asing dalam negara. Permintaan tinggi datangnya dari sektor perladangan dan pembinaan. Menurut kajian Persatuan Bersatu Malaysia (UPAM), sektor perladangan kelapa sawit dan getah mengalami kerugian pendapatan sebanyak RM370juta antara tahun 1980 hingga 1985 disebabkan kekurangan pekerja. Sektor pembinaan juga menawarkan peluang pekerjaan yang banyak rentetan daripada pembangunan pesat Negara. Rakyat Malaysia yang tidak berminat bekerja di dalam sektor pertanian dan pembinaan menyebabkan kerajaan terpaksa membuka peluang kemasukan buruh asing ke Malaysia.

Selain itu, pendatang asing ini datang ke Malaysia adalah disebabkan kedudukan Johor adalah sangat sistematik di mana dekat dengan negara jiran di Indonesia. Johor menjadi 'gerbang utama' pendatang tanpa izin terutama dari Sumatera Indonesia yang dipisahkan dengan Selat Melaka hanya sejauh 25 hingga 30 kilometer dari Pulau Karimunbesar (Sumatera, Indonesia) ke Pulau Kukup (Johor) di bahagian barat. Selain itu jarak antara Pulau Bintan  (Indonesia) ke Pengerang (Johor) pula sekitar 30 hingga 35 kilometer di bahagian tenggara Johor. Perjalanan menggunakan feri atau bot adalah sesingkat satu hingga dua jam menjadikan peluang rakyat Indonesia memasuki negara ini lebih mudah. Laporan menunjukkan sejumlah 70 peratus rakyat Indonesia yang memasuki Malaysia secara haram menggunakan laluan di sepanjang pantai Johor terutama di Sungai Rengit di Pengerang dan Sedili, daerah Kota Tinggi. Laluan ini digemari oleh sindiket penyeludupan manusia kerana jarak yang hanya 30 minit dari Pulau Batam dan Tanjung Pinang di Indonesia yang menjadi transit utama pendatang tanpa izin dari Indonesia, sebelum menyeberangi Selat Melaka ke Johor kemudiannya berpecah untuk bekerja di pelbagai daerah termasuklah daerah Muar.


 

Gambar merujuk kepada daerah Muar 1

 

LANGKAH-LANGKAH MENGATASI LAMBAKAN BURUH ASING

 

Pihak kerajaan berperanan kuat dalam membendung kemasukan secara haram buruh asing ke dalam negara. Kemasukan pekerja secara haram sepatutnya dihapuskan atau dikawal ketat oleh  pihak  kerajaan.   Kemasukkan buruh  asing  telah  banyak   menimbulkan  pelbagai masalah sosial dan jenayah, akan tetapi akan menyulitkan pihak kerajaan untuk merancang keperluan tenaga  buruh  bagi setiap  sektor  dalam ekonomi negara  kita.  Hal ini  akan  timbul kerana bilangan  mereka agak  sukar untuk  kita  anggarkan. Selain  itu, pihak kerajaan  harus menggunakan  keseluruhan  akta yang  telah diwujudkan secara  optimum  bagi  membendung kemasukan buruh asing dalam negara. Akta Pekerjaan 1955 dan Akta Emigresen 1959 harus dikuatkankan  dengan  menyeluruh.  Hal  ini  bagi  mengawal  keta kemasukan  buruh  asing  ke dalam negara. Pihak majikan yang kebanyakannya mengambil buruh asing harus diikat dengan peraturan dalam akta ini bagi membolehkan tapisan dalam kemasukan buruh asing ke dalam negara dapat dilaksanakan.

Langkah  utama  yang  boleh   dilaksanakan  oleh  pihak  kerajaan   bagi mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing adalah dengan melahirkan modal insan kelas pertama. Dalam  Rancangan Malaysia  Kesembilan  (RMK-9),  tumpuan  yang lebih  besar  diberi kepada usaha membangunkan modal insan yang holistik, lengkap dengan pengetahuan dan kemahiran serta mempunyai nilai yang utuh. Modal insan adalah aset penting dan penentu bagi "survival" sebuah negara. Pembangunan modal insan adalah perkara penentu bagi meningkatkan daya saing dan produktiviti. Pembangunan modal insan melalui kewujudan Institusi Pengajian seperti Kolej   Teknik,  Politeknik   dan   ADTEC   dapat   menyediakan   kerajaan   kepada   tenaga   buruh tempatan   bagi  menggantikan   kebergantungan   buruh   asing  dalam   sektor   di  negara   kita. Penyedian warga tempatan menerusi lepasan Institusi Pengajian ini akan membolehkan sektor pekerjaan  dalam   negara  di penuhi  oleh  warga  tempatan  sekaligus  menjamin  persekitaran industri  yang  harmoni  dalam negara  tanpa  melibatkan masalah  berkaitan  keselamatan  dan konflik dalam sektor pekerjaan di Malaysia. Seterusnya, negara Malaysia mampu berdiri sendiri dalam   mencapai   matlamat  negara   iaitu   Wawasan  2020 tanpa  bergantung   tenaga  buruh pendatang asing (Soijah bt Likin, Pusat Pengajian Jarak Jauh).

Kerajaan haruslah mewujudkan jabatan khas bagi menangani isu buruh asing termasuk memantau  kedudukan   mereka  semasa  bekerja   di  negara  ini  selepas  tamat  tempoh  visa. (Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin, 2011) telah berkata, jabatan berkenaan juga berfungsi untuk mengatasi lambakan buruh asing di negara ini yang didapati menimbulkan banyak masalah sosioekonomi kepada negara. Tan Sri Muhyidin juga berkata, pada masa ini tiada jabatan khusus yang dapat membantu kedudukan dan pergerakan buruh asing terbabit apabilatempohvisamereka tamat. Sehubungan  itu,  beliau mahu  pengurusan terhadap  buruh asing   diperketatkan   kerana jika  tiada   sistem pemantauan yang  rapi  dan  cukup ia  akan membawa kesan yang tidak baik kepada rakyat dan negara. Beliau juga mengatakan bahawa buruh asing yang ingin  datang  ke  Malaysia perlu  menjalani proses saringan  di negara  asal masing - masing supaya tidak timbul masalah selepas berada di negara ini.

 

KESIMPULAN

 

Kemasukan buruh asing bagi  menangani kekurangan tenaga buruh adalah wajar  dalam jangka pendek namun implikasi  jangka  panjang  dikhuatiri  memudaratkan  pasaran  buruh  dan  pembangunan  usahawan  tempatan. Pergantungan  terhadap  pekerja  asing  yang  sah  membuka  ruang  kepada  pendatang  asing  tanpa  izin  yang mengancam sistem ekonomi,  sosial, dan politik tanah  air. Ekonomi yang berdaya saing  memerlukan pasaran buruh yang cekap dan mahir bagi menjamin peningkatan keluaran, pertumbuhan yang mapan, dan persekitaran ekonomi yang menjamin peningkatan tenaga kerja tempatan. Justeru kerajaan perlu memperkemas pengambilan pekerja asing dengan menentukan keperluan sebenar bagi mengelak lambakan yang akhirnya merugikan negara dalam jangka panjang.

 

RUJUKAN

 

Rusniah Ahmad, Mohamad Naiem Ajis, Saadon Awang (2014). Permasalahan Pendatang Asing Tanpa Iizn Di Malaysia Dari Aspek Sosial dan Perundangan. Universiti Utara Malaysia. Diambil dari https://www.academia.edu/32019551/PERMASALAHAN_PENDATANG_ASING_TANPA_IZIN_DI_MALAYSIA_DARI_ASPEK_SOSIAL_DAN_PERUNDANGAN_Problems_Pertaining_to_the_Social_and_Legal_Aspects_of_Illegal_Immigrants_in_Malaysia

 

Ahmad Nazmi Bin Nordin (2017). Isu Kemasukan Buruh Asing di Malaysia. Universiti Malaysia Sabah. Diambil dari https://www.researchgate.net/publication/315456881_ISU_KEMASUKAN_BURUH_ASING_DI_MALAYSIA

 

Essa Abu Yamin (2021). Semua Pekerja Asing di Muar, Dilarang Keluar Dari Asrama, Kilang. Berita Harian. Diambil dari https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/01/780843/semua-pekerja-asing-di-muar-dilarang-keluar-dari-asrama-kilang

 

Intan Surai Hamzah, Sity Daud (2016). Impilakasi Kemasukan Pekerja Asing Di Malaysia: Suatu Tinjauan Awal. Jurnal Sains Insani e-ISSN: [0127-7871].

 

Fuad Mohamed Berawi (2019). Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di Johor: Profil Demografi dan Dokumen Kemasukan. Jurnal of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences.

 

NATASHA AMANI BINTI MOHAMAD

D20191088434

KUMPULAN A

No comments:

Post a Comment

Task individu

Nama : Rahmi No matriks : D20212101343 Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Maaf dr saya terlambat nak hantar tugas ni karena awa...