Monday, August 8, 2022

DINAMIK PENDUDUK DI IBU KOTA JAKARTA

Ringkasan kes

Kajian Dinamik Penduduk di Ibu Kota Jakarta ini adalah untuk menjelaskan Pembangunan Kuantiti, Kualiti dan Kebajikan Penduduk di Wilayah DKI Jakarta dengan pendekatan Deskriptif dari pelbagai sudut pandangan demografi modal, baik dari segi pencapaian Indeks Pembangunan Manusia dan kebajikan pembangunan untuk kualiti hidup yang baik. Kaedah yang digunakan adalah penyelidikan perpustakaan dan analisis dokumentari. Hasilnya dapat diuraikan bahawa pembangunan penduduk Ibu Kota agak tinggi daripada purata nasional. Walau bagaimanapun, peningkatan kualiti hidup penduduk jakarta masih tidak seperti yang diharapkan.

Batang dan Masalah

1.   Kawasan Pentadbiran, Pertumbuhan, Pengedaran dan Komposisi Penduduk di DKI Jakarta

Bilangan kawasan pentadbiran di DKI juga mengalami peningkatan daripada 43 mukim kepada 44 mukim, dan daripada 265 mukim kepada 267 mukim. Institusi komuniti berdasarkan persekitaran penduduk komuniti atau penduduk berdasarkan kediaman mereka dibentuk oleh RT dan RW untuk memudahkan penyelarasan perkhidmatan kerajaan. Struktur pentadbiran kawasan DKI Jakarta dibahagikan kepada Rukun Warga (RW) dan Rukun Tetangga (RT).

2.   Kualiti Hidup Penduduk Jakarta dari segi Pencapaian Indeks Pembangunan Manusia dan Petunjuk Kebajikan Pembangunan.

a.          Pencapaian Indeks Pembangunan Manusia (HDI) di DKI Jakarta

Peningkatan hasil prestasi pembangunan DKI Jakarta juga digunakan sebagai ukuran pencapaian beberapa petunjuk dalam Indeks Pembangunan Manusia (HDI). HDI atau HDI yang merupakan penunjuk penting boleh digunakan untuk melihat usaha pembangunan dan prestasi yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti penduduk. Indeks ini dikira secara komposit, dengan mengukur Jangkaan Hayat (AHH), kadar purata literasi (AMH) Panjang Sekolah, serta keupayaan kuasa beli yang diperoleh daripada purata perbelanjaan per kapita sebenar. Semasa 2013 HDI DKI Jakarta direkodkan pada 78.59, dan pada tahun 2014 ia direkodkan pada 78.39 selepas cadangan untuk perubahan daripada UNDP. Pada tahun 2015 ia adalah 78.99.

b.          Pengagihan Pendapatan dan Pekali Gini di DKI Jakarta

Tahap Pekali Gini di DKI Jakarta dalam tempoh 2010-2014 agak stabil. Ini menunjukkan bahawa perubahan dalam pengagihan pendapatan DKI Jakarta secara relatifnya tidak berubah, namun, ketidaksamaan pendapatan yang berlaku di DKI Jakarta dalam tempoh 2010-2014 semakin besar walaupun masih dalam kategori ketidaksamaan yang rendah. Pada tahun 2012 kategori ketidaksamaan adalah 0.397, pada tahun 2013 ia adalah 0.364 dan pada tahun 2014 ia adalah 0.436. Tempoh 2014-2016 menunjukkan penurunan. Berbanding dengan Nisbah Gini pada September 2015 iaitu 0.421, Nisbah Gini pada September 2016 menurun sebanyak 0.024 mata. Pengagihan perbelanjaan 40% terbawah kumpulan penduduk adalah 16.49%. Oleh itu, perbelanjaan penduduk masih dalam kategori tahap ketidaksamaan yang sederhana.

c.          Bilangan Keluarga Miskin di DKI Jakarta

Secara amnya, saiz penduduk miskin sangat dipengaruhi oleh Garis Kemiskinan (GK), iaitu jumlah rupiah tertentu yang diperlukan untuk memenuhi keperluan minimum makanan dan bukan makanan, iaitu purata perbelanjaan bulanan per kapita. Model pengiraan golongan miskin melalui kaedah ini dilakukan dengan mengira komponen Garis Kemiskinan Makanan (GKM) dan Garis Kemiskinan Bukan Makanan (GKNM). Data kemiskinan yang dikeluarkan oleh BPS DKI Jakarta pada September 2015 bilangan orang miskin di DKI Jakarta direkodkan sebanyak 368.67 ribu orang (3.61 peratus). Pada tahun 2016 bilangan orang miskin meningkat kepada 385.84 ribu orang. Garis Kemiskinan di DKI Jakarta berjumlah Rp 510,359 per kapita sebulan pada tahun 2016. Ini adalah peningkatan dari tahun lepas di mana Garis Kemiskinan adalah 503,040 per kapita sebulan pada tahun 2015.

Berbeza dengan penjelasan dalam Laporan Penyata Akauntabiliti (LKPJ) Gabenor DKI Jakarta pada tahun 2016 (Edisi April 2017 dan dibaca pada hari Khamis, 6 April 2017) dinyatakan bahawa jumlah orang miskin di DKI pada tahun 2016 jatuh kepada 385.84 ribu orang dari 2015 sebanyak 398.92 ribu. Peranan komoditi makanan kepada Garis Kemiskinan jauh lebih besar daripada peranan komoditi bukan makanan (perumahan, pakaian, pendidikan dan kesihatan). Sumbangan Garis Kemiskinan Makanan kepada Garis Kemiskinan pada September 2014 adalah 64.75 peratus (Rp. 297,543), dan pada September 2015 adalah 65.14 peratus (Rp. 327,678.00,- ), manakala sumbangan Garis Kemiskinan Bukan Makanan kepada Garis Kemiskinan adalah 35.25 peratus (Rp. 162,017) pada tahun 2014, dan berjumlah 34.84% (Rp. 175,361.00,-) pada tahun 2015.

d.          Kadar Pengangguran Terbuka di DKI Jakarta

Data BPS pada Ogos 2015, dalam tempoh Ogos 2014–Ogos 2015 (yoy), kadar pengangguran terbuka (TPT) menurun daripada 8.47% kepada 7.23% atau penurunan sebanyak 1.24%. Begitu juga, pada bulan Ogos 2016, TPT menurun kepada 6.12 peratus atau 1.11 peratus. Kadar pengangguran terbuka mengikut tahap pendidikan dalam tempoh Ogos 2013-2014 telah mengalami perubahan. Di peringkat pendidikan rendah, sekolah menengah rendah, diploma dan universiti, kadar pengangguran cenderung menurun, sementara tahap pendidikan sekolah menengah awam dan sekolah menengah vokasional telah meningkat.

Pada tahun 2015, tahap pendidikan sekolah rendah dan rendah terus menurun, sementara tahap pendidikan Diploma dan Universiti adalah sama dengan tahap pendidikan sekolah menengah dan vokasional mengalami peningkatan dalam TPT. Pada tahun 2016, mereka semua mengalami penurunan pulangan cukai, hanya penurunan tertinggi adalah pada tahap pendidikan rendah (Diploma dan Universiti), sementara tahap sekolah rendah, sekolah menengah rendah, dan sekolah menengah-vokasional menurun rendah. Walau bagaimanapun, angka TPT terbesar masih kekal di peringkat SMA-Vocational, walaupun terdapat pengurangan sebanyak 1.16 mata daripada 9.19 peratus (Ogos 2015) kepada 8.03 peratus (Ogos 2016). Supaya kadar TPT tahap pendidikan lain lebih rendah.

e.          Kadar Literasi (AMH)

Dalam tempoh 2008 hingga 2013 penduduk AMH berusia 10 tahun ke atas di DKI Jakarta mengalami peningkatan. Dalam tempoh 2008 hingga 2013 AMH mengalami peningkatan, iaitu daripada 98.76% pada 2008, 98.94% pada 2009, 99.13% pada 2010, 99.15% pada 2011, 99.21% pada 2012, 99.21% dan pada akhir 2013 ia direkodkan pada 99.22%. Dari 2014 hingga 2016, BPS masih menggunakan data 2013.

f.            Kadar Penyertaan Sekolah (APS), Kadar Penyertaan Kasar (APK), Kadar Penyertaan Tulen (APM), dan Peratusan Kadar Keciciran

Pencapaian Aps pada tahun 2013 berbanding 2012 direkodkan meningkat, dengan kadar peningkatan 0.38% untuk tahap umur 7-12 tahun, 1.49% untuk tahap umur 13-15 tahun dan 4.73% untuk tahap umur 15-18 tahun. Sehingga 2014 APS dengan kadar 0.11% untuk tahap umur 7-12 tahun, 1.40% untuk tahap umur 13-15 tahun dan 4.69% untuk tahap umur 15-18 tahun Manakala pada tahun 2016, peratusan Kadar Penyertaan Kasar (APK) untuk sekolah rendah / MI adalah 104.55%, sekolah menengah rendah / MT adalah 108.81%, dan SMA / MA / SMK adalah 91.36%. Peratusan Kadar Penyertaan Tulen (APM) untuk SD/MI ialah 95.36%, SMP/MT ialah 95.80%, SMA/MA/SMK ialah 67.91%.

Peratusan kadar keciciran di peringkat sekolah rendah menurun sebanyak 0.02%, tahap sekolah menengah rendah juga menurun sebanyak 0.11%, dan perkara yang sama di peringkat SMA / SMK yang menurun sebanyak 0.36%. Dari pencapaian ini, dapat didedahkan bahawa tahap pencapaian Indeks Pembangunan Manusia (HDI) serta petunjuk pembangunan dalam mengukur tahap kemajuan dalam kualiti hidup dan kebajikan penduduk Jakarta menunjukkan yang tertinggi, jika purata panjang persekolahan dinaikkan untuk meneruskan pendidikan sehingga sekolah menengah di seluruh negara, maka dari tahap pencapaian pendidikan, rata-rata Jakarta adalah yang tertinggi dalam lulus dari sekolah menengah,  Walau bagaimanapun, tepat di sebalik kenaikan itu adalah tepat graduan pendidikan Sekolah Menengah Awam dan Vokasional dengan kadar pengangguran yang tinggi.

Di samping itu, tahap pendapatan penduduk Jakarta kekal tidak berubah ke arah peningkatan kualiti, walaupun ketidaksamaan pendapatan yang berlaku di DKI Jakarta dalam tempoh 2010-2014 dan tempoh 2014-2016 masih dalam kategori ketidaksamaan yang rendah. Ini menunjukkan bahawa tidak ada peningkatan pendapatan, yang merupakan ukuran kuasa beli rakyat yang lemah sebagai parameter pertumbuhan ekonomi. Ia tidak menghairankan, berkaitan dengan angka pendapatan yang tidak sama rata dan pengurangan kuasa beli penduduk kepada keperluan ekonomi disertai dengan bilangan orang miskin di DKI Jakarta yang telah meningkat. Ini kerana, seperti yang digambarkan di atas, berdasarkan data kemiskinan yang dikeluarkan oleh BPS DKI Jakarta pada bulan September 2014, bilangan orang miskin di DKI Jakarta direkodkan sebanyak 412.79 ribu orang (4.09 peratus) yang meningkat dari tahun atau bulan sebelumnya.

Walaupun pada tahun 2015 bilangan orang miskin jatuh kepada 368.67 ribu orang, tetapi angka Garis Kemiskinan DKI Jakarta pada tahun 2015 meningkat kepada 503.04 ribu orang berbanding sebelumnya, pada tahun 2014 ia adalah 459.56 ribu orang. Pada tahun 2016 bilangan orang miskin meningkat kepada 385.84 ribu orang. Pada tahun 2016 Garis Kemiskinan di DKI Jakarta berjumlah Rp 510,359 per kapita sebulan. Ini adalah peningkatan dari tahun lepas di mana Garis Kemiskinan adalah 503,040 per kapita sebulan pada tahun 2015.

Cadangan Penyelesaian

1.   Keperluan untuk mengkaji lebih lanjut mengenai masalah penduduk dari pelbagai aspek, kedua-dua tahap pencapaian pendidikan dengan penyerapan angka pekerjaan untuk menggalakkan dasar pembangunan yang berorientasikan ke arah meningkatkan kualiti hidup dan kebajikan penduduk.

2.   Keperluan untuk mendorong kerajaan ke arah dasar penduduk adalah berkaitan dengan pembandaran tinggi yang menduduki ibu kota dengan mengetatkan permit kediaman untuk pemilikan rumah kediaman, flat atau pangsapuri untuk pendatang sebagai salah satu sumber lonjakan kepadatan penduduk dan masalah penyelesaian. Memandangkan masih ramai orang Jakarta yang tidak mempunyai tempat tinggal yang baik kerana mereka dipindahkan oleh penduduk pemadatan

3.   Kepentingan memperluaskan pekerjaan yang menampung graduan pendidikan sekolah menengah dan meningkatkan Gaji Minimum yang layak sesuai dengan angka produktiviti dan pertumbuhan ekonomi Jakarta. Peningkatan UMP untuk pekerja adalah untuk menggalakkan kuasa beli rakyat sebagai langkah memenuhi keperluan kehidupan yang baik. Gaji murah di DKI menjadi "bencana kemiskinan" bagi pekerja dan termasuk dasar freelancing / penyumberan luar / outsourching yang tidak memberikan jaminan untuk masa depan kehidupan pekerja / pekerja dalam mendapatkan perlindungan sosial.

 

BIBLIOGRAFI

Chabib Soleh. 2014. Dialektik Pembangunan Dengan Pemerkasaan. Bandung: Penerbit FOKUSMEDIA.

Dias Pudyastuti & Ismail Arianto. 2010. Pendidikan Penduduk dan Alam Sekitar. Jakarta: Penerbit Akhbar Makmal Sosio-Politik Program Kajian PPKN FIS UNJ

Eko Siswono. 2015. Demografi. Jakarta: Penerbit Ombak.

Prijono Tjiptoherijanto dan Laila Nagib (Ed.). 2008. Pembangunan Sumber Manusia: antara Peluang & Cabaran. Jakarta: LIPI Press.

R.H. Pardjoko. 1981. Dasar Penduduk Negara, Langkah-langkah Penggubalannya. Jakarta: Biro Penyelaras bagi Pelaksanaan Program BKKBN.

Soekardjo Hardjosoewirjo. 2008. Ke arah Jakarta 2020. Jakarta: Penerbit RMBOOKS.

Sudjarwo S. 2004. Buku Penduduk Pintar. Jakarta: PT Grasindo.

 

No comments:

Post a Comment

Task individu

Nama : Rahmi No matriks : D20212101343 Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Maaf dr saya terlambat nak hantar tugas ni karena awa...